Dlaczego logo jest ważne?

Stworzenie logotypu naszej firmy to element projektu naszego wizerunku. A znaczenie wizerunku marki jest ogromne! Choćbyśmy chcieli wyzbyć się kierowania i opiniowania na podstawie pozorów, to nie jesteśmy w stanie tego zrobić. To zjawisko powoduje, że postrzegana wartość produktu lub usługi jest zazwyczaj większa od ich wartości nominalnej. Tak skonstruowany jest nasz mózg. Warto więc być tego świadomym i wykorzystać to na korzyść swojej firmy.
Badania dowodzą, że ten sam element wizualny, oglądany raz za razem, wzbudza zaufanie i powoduje, że klienci chętniej do nas wracają. Jakim symbolem zatem powinniśmy się wpisać w pamięć naszych odbiorców?

Jak powinno wyglądać logo?

Aby logo było wyjątkowe, powinno być łatwe do zapamiętania, proste, trafne, wyróżniające się, trwałe i uniwersalne. Może się wydawać, że to dość dużo zaleceń do zastosowania przy projektowaniu jednego logotypu jednej firmy. Prawdą jednak jest, że aby wychodzić poza ramy, łamać schematy, najpierw należy te ramy, schematy znać. Jeżeli to nasz pierwszy raz, warto przyjrzeć się wizerunkowi znanych i uznanych marek na całym świecie.
Jeżeli nie jesteśmy grafikami, to najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług firmy zewnętrznej. Bez dwóch zdań. Nie wystarczy jednak zgłosić się do firmy i powiedzieć: „Zakładam firmę oferującą usługi księgowe.”. W zasadzie można, jednak nie jest to wskazane. Jeżeli nazwa naszej firmy niesie za sobą jakąś historię, dobrze jest przedstawić ją grafikowi. Jeżeli charakteryzuje nas jakiś symbol, to również warto o tym pamiętać.
Dlaczego w logo mojej firmy znajduje się symbol maliny? No właśnie dlatego. Moje pierwsze nazwisko od zawsze sprawiało, że osoby z zewnątrz zwracały się do mnie per „Malina”. Ale również dlatego, że jest to mój ulubiony owoc (niestety nie wiem w jakim stopniu ma na to wpływ potęga podświadomości). Jako założyciele, jesteśmy twarzą naszych marek. Nasze logo powinniśmy traktować z niemniejszą powagą niż herb rodzinny! Tworzymy nową historię. Być może nasza historia będzie kontynuowana przez następne pokolenia, a więc zaletą będzie wartość wpisana w coś tak podstawowego, jak nasze logo.

O czym warto pamiętać tworząc logo firmy?

Jest kilka reguł, do których warto się zastosować podczas tworzenia wizji symbolu naszej firmy.

  • Po pierwsze, koncentrujemy się na jednym aspekcie. Logo firmy to nie miejsce na infografikę. Warto jest wyróżnić się na tle konkurencji jednym, konkretnym symbolem.
  • Po drugie, nie komplikujemy. Wykorzystajmy uwagę odbiorcy, czyli kilka sekund. Tak, kilka sekund może zadecydować o wszystkim. Przekażmy więc jasny komunikat.
  • Po trzecie, rozmiar (jednak!) ma znaczenie. Logo naszej firmy może się znaleźć na billboardzie, w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, ale również na wizytówce lub w jeszcze mniejszym formacie. Warto więc zaprojektować je w taki sposób, by w rozmiarze 1 cm nie traciło jakości oraz wciąż było zrozumiałe.
  • Po czwarte, wykorzystujemy techniki wywierania wpływu na ludzi. Logo powinno zapadać w pamięć. Zatem musi być wyjątkowe. A naszą rolą jest nieustannie o tę wyjątkowość dbać, przypominać o niej odbiorcom.
  • I na koniec, czyli po piąte, nie ulegamy trendom. Coś jest niebywale modne dzisiaj, ale już jutro może okazać się absolutnie passé. Warto czerpać z tradycji i wykreować wizerunek ponadczasowy.

autor: Olga Malinowska-Jaźwicka

data publikacji: 17 lipca 2019