Wdrożenie nowego produktu na rynek - etap 2.

Ten artykuł jest kontynuacją omówienia pierwszego etapu wdrożenia nowego produktu na rynek, który jest dostępny TUTAJ.  
Mając niezbędne podstawy, możemy przejść do etapu drugiego. Podzieliłam go na osiem elementów:

  1. Marketing marki
  2. Strategia cenowa
  3. Strategia dystrybucji
  4. Strategia promocji
  5. Obsługa Klienta
  6. Finanse
  7. Ramy czasowe
  8. Kontrola

Każdy element dotyczy działań marketingowych oraz public relations.

Marketing marki

Rozpoczynamy od materiałów firmowych. Są one podstawą, która nierzadko jest lekceważona. Materiały firmowe, czyli między innymi wizytówki, foldery, teczki czy filmy promocyjne to środek wywierania pierwszego wrażenia na naszych odbiorcach. Warto zadbać o każdy detal i dopasować go do produktu. Coraz częściej rolą materiałów firmowych jest sprzedaż – kiedy nie mamy możliwości spotkania z naszym Klientem twarzą w twarz, to musimy stworzyć materiał, który będzie równie skuteczny.

Następnie ustalamy jakimi kanałami marketingowymi online i offline będziemy komunikować się z naszą grupą docelową. Do kanałów online możemy zaliczyć stronę internetową marki oraz media społecznościowe. Do kanałów offline natomiast możemy zaliczyć bannery, ulotki oraz foldery informacyjne i sprzedażowe.

Aby wszystkie powyższe materiały uzupełnić treścią, niezbędna nam będzie strategia wizerunkowa. To moment, w którym określamy język i formę, które będą budziły pozytywne skojarzenia oraz które pomogą wyróżnić się na tle konkurencji.

Strategia cenowa

Co ma wspólnego strategia cenowa z marketingiem? Otóż wiele! Opracowanie strategii cenowej może zostać wykorzystane w kampanii promocyjnej marki. Strategia cenowa to również programy lojalnościowe oraz polityka rabatowa. Są to narzędzia, których zadaniem jest przywiązanie naszego odbiorcy do marki. Aby narzędzia te działały skutecznie, niezbędne są ciągłe działania marketingowe. 

Strategia dystrybucji

Z perspektywy marketingu oraz public relations, przy kształtowaniu strategii dystrybucji, czyli przy określaniu kanałów dystrybucji, ważne jest połączenie ich z kanałami promocji. Naszym zadaniem jest dotrzeć z promocją wszędzie, do każdego odbiorcy, który znajduje się w naszej grupie docelowej.

Strategia promocji

Następnym elementem jest stworzenie strategii promocji. Powinna ona zawierać dokładny opis działań marketingowych do podjęcia, online i offline, przy określonych materiałach i kanałach. Kiedy jesteśmy na tym etapie, warto również rozważyć organizację eventów – to doskonała okazja nie tylko do promocji, ale również do poznania naszych odbiorców. Więcej na temat event marketingu dla firm znajduje się TUTAJ.
Ostatnim aspektem nie do przecenienia jest kontakt z mediami. Po pierwsze, to istotne dla promocji marki na start, ale również utrzymywanie dobrych relacji z mediami jest gwarantem budowania pożądanego wizerunku marki w przyszłości.

Obsługa Klienta

Mogłoby się wydawać, że obsługa klienta to mało marketingowe zagadnienie. Nic bardziej mylnego! Rozpoczynając działalność lub tworząc nowy dział dedykowany konkretnej marce, należy stworzyć szczegółowe wytyczne. W miarę rozwoju firmy i zatrudniania nowych pracowników, nie można dopuścić do sytuacji, w której sposób obsługi klienta ulegnie pogorszeniu. Obsługą klienta jest również kontakt mailowy i telefoniczny. Zatem opracowanie graficzne wzoru naszych wiadomości, czy formuła witania się muszą zostać „dopieszczone” i opanowane do perfekcji. Sposób obsługi Klienta jest naszą wizytówką.

Finanse

Podstawą realizacji wszystkich powyższych elementów jest określenie budżetu. Musimy założyć jaką sumę jesteśmy w stanie przeznaczyć na etap wdrożenia produktu na rynek, ale również jaką sumę możemy dedykować bieżącym działaniom marketingowym, służącym ciągłej promocji marki.
Dobrze nie zawsze znaczy drogo. Dobrze zawsze jednak znaczy profesjonalnie!

Ramy czasowe

Kiedy określimy budżet działań marketingowych, powinniśmy dokładnie przypisać czynności, które zawarliśmy w naszym planie wdrożenia nowego produktu na rynek. Odpowiadamy na trzy podstawowe pytania:

Kto?

Co?

Kiedy?

Jest to dobry moment na ponowną analizę SWOT – refleksję, chwilę zastanowienia i weryfikacji założonych zadań.

3,2,1… START! Następuje realizacja, czyli wdrożenie komercyjne.

Kontrola

Tak samo, jak ważny jest moment wdrożenia komercyjnego, tak ważne jest monitorowanie podjętych przez nas działań. Co należy kontrolować? W zasadzie wszystkie elementy zawarte w drugim etapie wdrożenia nowego produktu na rynek.

data publikacji: 3 października 2019

autor: Olga Malinowska-Jaźwicka